Červenec 2009
P Ú S Č P S N
« Čer   Srp »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Lucembursko - krátký výlet na okraj Beneluxu

Lucembursko se stalo v červnu mojí jubilejní 60.navštívenou zemí. O tom, že bych se tam mohl vypravit, jsem jako fanoušek Pet Shop Boys začal přemýšlet hned, jak byl uveřejněn itinerář letošního koncertního turné, který k mé radosti zahrnoval právě jeden koncert v dosud opomíjeném Lucembursku. Představa krátkého poznávacího výletu společně s návštěvou koncertu byla více než lákvá. Nicméně to dlouho vypadalo, že z výletu nic nebude, jelikož dost nerad cestuji osamocen a nikomu jinému se vyrazit na poměrně dlouhou cestu autem nechtělo. Nakonec jsem ale výlet na jihovýchodní okraj Beneluxu přece jen podniknul. Na poslední chvíli se ke mě totiž přidal tradiční spolucestovatel Michal, kterého sice Pet Shop Boys nezajímají, ale kterému - stejně jako mě - Lucembursko ve statistice navšítevných zemí zatím chybělo. Rozhudnutí to bylo téměř “za pět minut dvanáct” - ve čtvrtek jsem narychlo zakoupil lístek na sobotní koncert, zarezervoval jsem ubytování a v pátek dopoledne jsem se vydal na 813km dlouhou cestu.

Lucembursko - výhled z hradu Bourscheid

Nejdříve jsem vyzvednul Michala v Praze a potom už jsme se vydali směr Plzeň a Rozvadov do Německa, které jsme díky poměrně kvalitním dálnicím a minimu rychlostního omezení zdolali za pět hodin po trase Norimberg-Heidelberg-Kaiserslautern-Wallerfangen, tj. po dálnici A6 resp. A8. Krátce před 18.hodinou jsme najeli na most přes řeku Moselu a ocitli jsme se v Lucembursku.

Remarschen

Od mostu už to bylo kousek do zamluveného hostelu ve vesničce Remarschen. Ubytování na dvě noci se snídaní nás každého vyšlo na celkem solidních 1450,-kč. Samozřejmě se jednalo o nocleh ve skromných leč zcela dostačujících podmínkách, neboť velký pokoj byl vybaven pouze sprchovým koutem, oddělenou toaletou, koutem s umyvadlem a několika skříněmi.
Navečer jsme se šli krátce projít po okolí našeho nového přechodného domova - prohlédli jsme si remarschenský akvapark, zavítali jsme na břeh řeky Mosely a podél nekonečných vinic, které pokrývaly všechny okolní kopce, jsme se skrze nevelkou vesničku vrátili zase zpátky do hostelu. Snad ještě zmíním milé překvapení, když nás u zdejší benzínové čerpací stanice zaujala cena nafty - 0,868 Euro, což odpovídalo nějakým 23,-kč! O tom, že bude rozhodně výhodnější tankovat v Lucembursku, nemohlo být žádných pochyb.

hraniční most přes Moselu u Remarschenu

V sobotu bylo naším prvním a zároveň také hlavní cílem město Vianden. Z Remarschenu jsme tedy vyrazili na sever podél Mosely, ale GPS nás v Remichu trochu nepochopitelně odklonila směrem na hlavní město, kde jsme bohužel narazili na neprůjezdný úsek tamní dálnice A1. Objízdná trasa vedla okolo mezinárodního letiště, kde byla dopoledne samozřejmě zácpa, tudíž náš nabitý program dostal hned na začátku vážnou trhlinu.  Bohužel GPS nám i v další fázi cesty vybírala dost krkolomnou trasu, takže jsme dost zdlouhavě kličkovali na úzkých silničkách v lesní oblasti Müllerthal. Vrcholem všeho byl navigační manévr, během kterého jsme ve vesnici Wallendorferbrück odbočili na protější břeh řeky Süre (přítok Mosely, který na svém dolním toku také tvoří státní hranici) a závěrečný úsek do Viandenu jsme tak absolvovali po německém území. Bohužel zrovna ve chvíli, kdy místní pasák hnal své stádo krav z jednoho konce vesnice Ammeldingen na druhý. Větší zdržení jsme si opravdu nemohli přát :-) .

Vianden

Do Viandenu jsme oproti očekávání dorazili až někdy okolo 11.hodiny. Dominantou tohoto městečka s 1600 obyvateli je krásný středověký hrad, který se tyčí na skalním ostrohu nad malebnou říčkou Our. Nejstarší části hradu pocházejí z 11.století a stojí na místě původní mnohem starší římské pevnosti. Ve 12.století byl hrad sídlem hraběcího rodu Viandenů, kteří o svou rezidenci přišli v roce 1264 v dědickém sporu s Lucemburgy. Ti zde poté sídlili až do roku 1417 a pro nás Čechy není bez zajímavosti, že se právě ve Viandenu 10.srpna 1296 narodil český král Jan Lucemburský! V roce 1417 hrad připadl dynastii Nassau, která jej však již jako rezidenci nevyužívala. V roce 1820 hrad prodal král William I. místnímu obchodníku, který většinu hradního invetáře rozprodal. To co zbylo postupně chátralo a teprve když bylo vlastnictví hradu převedeno na vládnoucí lucemburskou Velkovévodskou rodinu, byla zahájena dloudobá nákladná rekonstrukce.

hrad Vianden

K hradu lze vystoupat po místní kamenné silnici nebo lze za 3 Eura vyjet sedačkovou lanovkou na sousední návrší a k hradu sestoupit po turistické stezce. Zvolili jsme druhou možnost. Výhledy na hrad i celé město Vianden od horní stanice za to rozhodně stály. Samotná návštěva hradu stála 5,50 Euro a trvala necelou hodinu. Každý návštěvník si jednotlivé místnosti procházel individuálně podle cedulí s pořadovými čísly. Bohužel popisy byly vyvedeny výhradně v lucemburštině a němčině, takže jsme se toho z nich moc nedozvěděli.
Po nezbytných fotografiích z protějších návrší (na jednom z nich je dokonce nový akvapark) i od malebného mostu přes řeku Our jsme se vydali do další lucemburské destinace. Vzhledem k časovým možnostem jsme byli nuceni oželet zámek v Clervaux - s Viandenem asi nejnavštěvovanější lucemburskou památku - a zamířili jsme do vesničky Esch sur Süre

Esch sur Süre

Vesnička Esch sur Süre, ve které žije celkem 240 obyvatel, leží v severovýchodní části Lucemburska na jižním okraji Arden. Řeka Sauer (francouzsky Süre), na jejímž břehu najdeme jen několik desítek baráčků, tu obtéká skalní ostroh, jehož dominantou jsou ruiny hradu založeného již v roce 927. Z hradu se do dnešní doby dochovaly především dvě věže z 15.století - jedna čtverhranná stojící přímo v hradním areálu a jedna kruhová, která se nachází na sousedním pahorku. Dále tu najdeme také zbytky kamenného opevnění (14.století) včetně jednoduché brány (15.století) a základy jednotlivých budov. Součástí hradního areálu je také pěkný kamenný kostelík. Z hradu je hezký výhled na celou vesnici i řeku, ktará ji obtéká. Díky svému malebnému vzhledu je Esch sur Süre označována za jednu z nejhezčích vesnic v Evropě.

Esch sur Süre

Bourscheid

Z Esch to není daleko do vesničky Bourscheid, která odtud leží asi 15km východně. V její blízkosti se nachází pěkný kamenný hrad, který stojí na skalním výběžku nad údolím řeky Süre, ovšem trochu netypicky se nenachází na úplně nejvyším bodě dané lokality. Například zmíněná stejnojmenná vesička leží mnohem výše, a tak se návštěvníci nesmějí nechat zmást tím, že k hradu jedou netradičně dolů z poměrně příkrého kopce.
Hrad Bourscheid byl založen v 11.století a přestože není zadaleka tak zachovalý jako např. Vianden, patří k nejzajímavějším lucemburským památkám. Výhledy z jeho čtyřboké věže dokonce patří v celé zemi k těm nejkrásnějším. Obzvlášť panorama se záhyby řeky Süre bylo vskutku dechberoucí.
Čas ale pokročil a bylo třeba zamířit do hlavního města. Naštěstí asi 15km jižně od Bourscheidu začíná dálnice A7, která je kromě jednoho tunelu již téměř hotová a končí až na předměstí Luxembourgu.

Luxembourg

Hlavní město Lucemburska bylo založeno v roce 963 Sigfriedem I., který zde na skalním výběžku postavil kamenný hrad. Zároveň bylo vybudováno první opevnění, které bylo posléze rozšířeno na konci 12.století a potom ještě velmi významně v roce 1340 za vlády Jana Lucemburského. Po krátkém období nezávislosti Luxembourg v roce 1443 dobyla vojska burgundského vévody Filipa a následně se tu ve správe postupně střídali Habsburkové, Španělé, Francouzi nebo Prusové. Všichni postupně pokračovali v opevňování strategicky výborně umístěného města, které se v průběhu staletí stalo největší evropskou pevností. V roce 1644 zde dokonce Španělé začali budovat první podzemní tunely, které následně rozšířili Francouzi pod velením maršála Vaubana a později také Habsburkové ve 30. a 40. letech 18.století. Tunely se dochovaly až do dnešních dnů a jsou vyhledávanou turistickou atrakcí hlavního města.
Naše návštěva hlavního města začala na náměstí Place d´Armes, které bylo ovšem natolik přeplněné lidmi, že jsme se raději rychle vydali na nedaleké hradby, odkud je nádherný výhled nejen na údolí říčky Pétrusse, ale také na dva typické luxembourské mosty, které svým vzezřením připomínají spíš viadukty.
Za stromy, které lemují staré opevnění, vyčnívají nepřehlédnutelné věžičky dominanty městského centra  - katedrály Notre Dame, která byla vybudována v 17.století na místě původního kostela sv.Mikuláše. Na chvíli jsme nahlédli do jejího pěkného interiéru a vynechat jsme nemohli ani kryptu s několika hroby příslušníků vládnoucí Velkovévodské rodiny a především s náhrobkem českého krále Jana Lucemburského, který se nachází v předsálí krypty.

Luxembourg

Naše procházka pokračovala na jihovýchodní okraj centra - na rekonstruované Plateau du St.Espirit. Tady se naskýtá nádherný výhled na obě údolí, které obepínají opevněné městské jádro, a také na pěknou čtvrť Grund. Z vyhlídky jsme podél městského opevnění ještě pokračovali na most v ulici Sigefroi s dalšími pěknými výhledy na Grund, řeku Alzette a na staré město. Čas už ale opět pokročil a bylo třeba krátkou prohlídku hlavního města ukončit. Ještě jsme si prohlédli pěkný Velkoknížecí palác, který byl postaven během španělské nadvlády v roce 1570, krátce jsme nahlédli náměstí Guillaume II., a potom už bylo třeba najít auto v podzemní garáži a vydat se po dálnici A4 do nedalekého Esch sur Alzette.
Přiblížil se podvečer a tedy čas koncertu, který byl pro mě dalším důležitým bodem v itineráři návštěvy lucemburského velkoknížetství. Michal mohl obdivovat krásy nočního Luxembourgu a jak probíhal samotný koncert Pet Shop Boys, o tom se dočete v jiném článku, který je ZDE.

Schiessentüumpel

V neděli nám před návratem domů zbylo ještě celé dopoledne a tak jsme zamířili do východní části Lucemburska. V údolí Mosely jsme se mohli ještě jednou pokochat výhledem na tamní nedozírné lány vinic, ve městě Remich jsme natankovali zdejší ultralevnou naftu, nakoupili pár drobností v supermarteku Cactus a zamířili jsme opět do lesů oblasti Müllerthal. Podle průvodce se měl u silnice CR121 mezi vesničkami Müllerthal a Breidweiler nacházet zajímavý most nad atraktivními vodopády. To znělo dost lákavě, a tak jsme kýžený most vyhledali. Jmenuje se pro nás trochu krkolomně - Schiessentüumpel a překlunuje malý potok Ernz Noire, který tu skutečně vytváří několik pěkných kaskád. Pravda k vodopádům mají kaskády dost daleko, ale pěkné přírodní zákoutí s kamenným klenutým mostem určitě stálo za krátkou zastávku.

Echternach

Posledním bodem na našem lucemburském itineráři bylo město Echternach, ve kterém je k vidění nejdůležitější lucemburská církevní stavba - bazilika sv.Willibrorda, která je součástí opatství založeného v roce 698 právě sv.Willibrordem. Samotný Eternach, který leží na břehu pohraniční řeky Süre, právě prožíval jakýsi portugalský festival - mimochodem v samotném hlavním městě žije poměrně početná portugalská komunita, ale nijak zvlášť živo tam kupodivu nebylo. Krátce jsme si prohlédli pěkné náměstí s malebně zdobenou budovou staré radnice, barevnou zahradu místního opatství a samozřejmě jsme na chvíli nahlédli i do zdejší baziliky. V pravé poledne jsme přejeli most přes řeku Süre a s malým ale nesmírně zajímavým Lucemburskem jsme se rozloučili.

náměstí v Echternachu

Následoval opět přejezd Německa - s vyjímkou prvních kilometrů po totožné trase jako při našem příjezdu, na kterém nás lehce zbrzdila jenom kratší zácpa kdesi za Heilbronnem. Do Prahy jsme dorazili okolo půl sedmé a o hodinu později jsem byl doma v Plané.

Byl to po všech stránkách opravdu povedený výlet. Lucembursko nejen že nezklamalo, ale naopak nás mile překvapilo svou razmanitostí. Úrodná údolí, která lze křižovat nejen na kolech ale třeba i na in-linech, spousta hradů v kopcovitých Ardenách či podél řek, malebná zákoutí, pěkné vesničky, rušné hlavní město s mnoha zajímavými památkami, to vše z tohoto velkoknížectví činí atraktivní cíl pro ty, kterým nevadí, že tu není žádné moře…

Lucembursku jsem věnoval i samostatnou fotogalerii, kterou si můžete prohlédnout zde - http://lucembursko.pavelj.cz/

Lucembursko na mém domovském webu - http://www.pavelj.cz/lucembursko.htm

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>