Leden 2010
P Ú S Č P S N
« Pro   Úno »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Zpracování videa ve formátu AVCHD

Video ve vysokém rozlišení se pomalu ale jistě stává standardem v oblasti televizní zábavy a ruku v ruce s tímto novým fenoménem jde kupředu také vývoj videokamer. Nejnovějším trendem v této oblasti jsou modely, které ukládají záznam na digitální paměťová média ve formátu AVCHD (Advanced Video Codec High Definition). Tento nový formát je výsledkem spolupráce firem Sony a Panasonic a umožňuje uložit video ve vysokém rozlišení na pevný disk, paměťovou kartu nebo DVD. Pro ukládání a následné čtení záznamu je použit kompresní kodek MPEG-4 AVC/H.264. Tento kodek (=softwarové dování [zápis při záznamu] a následné dekódování [čtení při přehrávání] obrazu) můžeme směle označit za následníka klasického formátu mpeg4 a jeho známějších variant DivX a Xvid. AVCHD však používá formát obrazu 1080i, což představuje rozlišení 1920×1080 (Full HD) nebo případně 1440×1080 (anamorfní Full HD - viz.dále) a maximální datový tok 24Mbit/s. Problém, se kterým se dnes mnoho uživatelů AVCHD kamer potýká, je především zpracování pořízených dat - tj. ukládání záznamů na příslušná média s možností přehrávaní ve stolním přehrávačí případně v PC. Protože se poslední dobou zpracováním Full HD videa zabývám, rozhodl jsem se své poznatky trochu shrnout.

Pro potřeby tohoto článku jsem v době sněhové nadílky pořídil asi 20 minut záběrů ve formátu AVCHD v rozlišení 1080i50 (pro jistotu upřesním, že se jedná o prokládané video s rozlišením 1920×1080 při použití 50 půlsnímků za vteřinu). Pomocí programu dodaného na instalačním CD společně s kamerou jsem všechny záběry přetáhnul pomocí USB kabelu do počítače. Každý záběr představuje v PC jeden soubor s příponou M2TS. Mým cílem je kromě sestříhání těchto záběrů export finálního videa do takového formátu a na takové médium, abych ho mohl v plné kvalitě - tedy ve Full HD přehrát na TV.
Výsledný produkt, tedy sestříhaný krátký dokument o naší zasněžené zahradě, na které si hrají naši psi :-) , chci přehrát ve stolním blu-ray přehrávači Sharp BD HP21 a také v počítači, kde mám stále svoji oblíbenou mechaniku LG GGV-H20L. Další možností, kde lze výsledný produkt přehrát, je konzole PS3, ovšem tuto variantu jaksi nemám (z pochopitelných důvodů) kde vyzkoušet. Ve výčtu hardwarových možností samozřejmě chybí jakýkoliv DVD přehrávač, protože ten zkrátka a jednoduše přehrávat video ve vysokém rozlišení neumí. Nicméně nezatracujme DVD média, ta se nám ještě budou i pro HD video hodit!

Zpracování videa AVCHD

V souvislosti se zpracováním AVCHD bohužel musím zmínit jednu nezanedbatelnou podmínku a tou je dostatečně výkoný počítač. Pokud nevlastníte minimálně dvoujádrový procesor a alespoň 2GB RAM, můžete na zpracování AVCHD videa zapomenout.
Naopak u AVCHD videa ušetříte trochu místa na disku, protože hodina záznamu v AVCHD s datovým tokem 15Mbit/s zabere cca 8GB oproti 12GB záznamu v nesrovnatelně horší kvalitě ve standartním rozlišení z kazety miniDV!!! Na to že HD obraz obasuje pětkrát tolik pixelů, je to výsledek naprosto neuvěřitelný a jen dokazuje výkonost zvoleného kodeku. Jenomže o to výkonější zase musí být počítač, aby stíhal video při přehrávání včas dekódovat tak, aby obraz šel plynule.

Anamorfní formát obrazu - 1440×1080 vs. 1920×1080

Ještě než se pustím do samotného popisu, upřesním jeden technický detail, který je předmětem mnoha internetových diskuzí s mnoha nesmyslnými závěry a domněnkami:
Mnoho uživatelů AVCHD (i HDV - tedy páskových) kamer se pozastavuje nad tím, že jejich přístroj neukládá video v plném rozlišení, ale v jakémsi podivném formátu 1440×1080. Není to žádný podfuk výrobců, ale tzv. anamorfní formát obrazu, který je používán pro ukládání videa na záznamové médium. Samotná kamera totiž skutečně snímá obraz v plném rozlišení (1920×1080), ale při ukládání je každý snímek (nebo půlsnímek) ukládán komprimovaně - předmětem této koprese jsou jednotlivé pixely (představme si je jako malinké čtvetečky), které společně tvoří celkový obraz. Tyto pixely se ukládají zúžené, jako bychom je ze strany zmáčkli. Každý snímek s takto zmenšenými pixely pak na disku (či paměťové kartě) zabírá méně místa. Ač by se to tak mohlo podle specifikace zdát, uložený snímek neobsahuje 1440 horizontálních pixelů, ale stále 1920, byť “smrsknutých” do aktuální šíře pouze odpovídající rozměru 1440px.
Ovšem do hlavičky souboru se již při zápisu uloží důležitá vstupní informace o správném poměru stran - video ve vysokém rozlišení totiž existuje jenom a pouze s poměrem stran 16:9. Při dekódování (přehrávání) uloženého videa díky tomu dojde k jakési “rekonstrukci” jednotlivých pixelů, kterým se vrátí původní čtvtercový tvar. Jenotlivé snímky, ze kterých se video skládá (případně půlsnímky) se opět “natáhnou” do své původní velikosti tak, jak byly nasnímány, tedy se šířkou odpovídající 1920 pixelům.
Malý test nám budiž důkazem - do libovolného střihového porgramu si načteme záběr z AVCHD kamery. Tento záběr se nám indikuje jako 1440×1080, H264. Natáhneme tento záběr do časové osy, najedeme posuvníkem někam do jeho střední části a uložíme akuální snímek na harddisk. Třeba ve formátu BMP. Teď si obrázek libovolným grafickým editorem nebo prohlížečem otevřeme a ejhle - rozměry obrázku jsou 1920×1080!!!! Navíc když obrázek dostatečně nazoomujeme, zjistíme, že se skládá z pěkných pravidelných čtvercových pixelů….
Ale proč o anamorfním formátu píšu - při zpracování v některých programech (Premiere, Vegas) je třeba předem zvolit příslušné nastavení projektu, případně pokud chceme vytvářet složitější strukturu u Blu-ray disků, je třeba zachovávat příslušné nastavení u exportů. Ale o tom podrobněji níže.

Software

Pro zpracování videa použiju dvě různé softwarové cesty: jednak mám k dispozici programový balík od firmy Adobe - tj.Premiere, Media Encoder a Encore, vše ve verzi CS4. Jejich použití v případě sedmi minutového videa, které chci ukládat na zapisovatelné médium samostatně tj. bez bonusů, menu a pod., je zbytečně složité a neekonomické, nicméně já tento programový balík používám a myslím, že nebude na škodu, když si právě na těchto programech ukážeme, co se videem během cesty z kamery na Blu-ray (nebo DVD) děje.
Dále tu mám mnohem dostupnější a mnoha amatérskými kameramany oblíbenější software Pinnacle Studio ve verzi Ultimate Collection 14 HD. Přiznám se, že Pinnacle Studio příliš v oblibě nemám, byť je spousta úkonů spojených se střihem právě v tomto programovém balíku řešena jednodušeji a elegantněji než v Adobe Premiere. Podle mého názoru je to ale někdy až příliš na úkor možností uživatele. Ale pro účel zpracování AVCHD videa se Pinnacel Studio bude také hodit.
Pro zpracování HD videa samozřejmě existují i další střihové programy - např. Sony Vegas nebo Ulead VideoStudio Pro X2 , ale já už jsem si za těch deset let, co zpracovávám video, na Premiéru a její programové rozhraní dost zvykl, takže ostatním softwarové produktům už nevěnuji tolik pozornosti.

Zpracování videa - varianta 1,střih v Adobe Premiere a výsledkem bude Blu-ray disk

Samotným střihem videa se nechci v tomto článku zabývat, proto tuto pasáž vezmu trochu stručněji. Po spuštění programu Adobe Premiere CS4 zvolíme možnost “New project” (Premieru mám jenom v angličtině, češtinu jsem zkoušel a moc jsem ji nerozumněl :-) ) a vybereme libovolný název a umístnění našeho díla. V následujícím okně nás čeká důležité nastavení - musíme si vybrat formát našeho projektu. Adobe Premiere ve verzi CS4 disponuje předvolbou AVCHD - tuto možnost rozbalíme a v dalších dvou položkách zvolíme typ záznamu, který máme nastavený v kameře - buď 1080i (prokládaný obraz s půlsnímky používá drtivá většina videokamer) nebo 1080p (neprokládaný obraz s celými snímky - u některých kamer lze tento typ záznamu navolit v menu). Po dalším rozkliknutí máme před sebou finální možnosti - můžeme náš projekt zpracovávat v plném nebo anamorfním formátu - obě varianty jsou k dispozici se dvěma variantami snímků nebo půlsnímků za vteřinu. Volba mezi plným a anamorfním formátem není zase tak důležitá neboť výstup na TV či monitoru počítače bude tak nebo tak Full HD - tedy 1920×1080. Jenom pokud zvolíme jednu variantu, tak už je ideální držet se daného formátu po celou dobu zpracování, abychom nemuseli obraz zbytečně přepočítávat a zdržovat se tím.
Moje kamera ukládá video anamorfně s frekvencí 50 půlsnímků za vteřinu, tudiž volím typ projektu AVCHD -> 1080i -> AVCHD 1080i25 (50) Anamorphic.

Adobe Premiere - volba formátu projektu

Po potvrzení volby se otevře střihové prostředí Premiery. Jestli máme formát našeho projektu nastavený správně, zjistíme velice jednoduše: stačí natáhnout do časové osy jakýkoliv AVCHD záběr a po stisknutí klávesy “Eneter” by se mělo video bez přepočítávání okamžitě přehrát. Pokud máme formát nastavený špatně, objeví se nad záběrem v časové ose červený pruh, který indikuje potřebu video nejdříve přepočítat.
Jak už jsem uvedl výše, samotným střihem videa a zvuku se zabývat nebudu, neboť zde není oproti standartnímu rozlišení v podstatě žádný zásadní rozdíl, kromě mnohonásobně vyšších nároků na hardware počítače. Zkrátka následuje import záběrů, otrimování, poskládání za sebe, občas použití někajého toho přechodu atd. Výsledkem je v mém případě sestřih dlouhý 7:14 min.

Pokud jsme se svým dílem spokojeni, projekt uložíme a Premiere zavřeme. Už ji nebudeme potřebovat. Další operace se bude dít v programu Adobe Media Encoder CS4. Ten byl dříve implantován přímo do Premiery, ale v posledních verzích se tento program osamostatnil a slouží jako univerzální (poměrně kvalitní) převodník mezi (téměř) všemi nejdůležitějšími formáty.
Media Encoder coby jakýsi “potomek” Premiery s tímto střihovým programem výborně spolupracuje, proto není třeba v Premieře provádět žádné výpočty (pro laiky upřením, že všechny přechody, titulky a efekty se musejí po umístění na časovou osu před finálním exportem vypočítat). Vše si obstará Encoder. V menu vlevo nahoře vybereme volbu “Soubor” (hele Encoder je v češtině, doteď jsem si toho ani nevšimnul :-) ) a v ní geniální položku “Přidat sekvenci Premiere Pro…”. V následné volbě vybereme v levém sloupci soubor s naším projektem a vpravo se nám otevře seznam sekvencí, které tento projekt obsahuje (v našem případě jednu) včetně případných adresářů, do kterých jsme si v Adobe Premiere rozčlenili jednotlivé záběry.

Adobe Media Encoder - volba sekvence z Adobe Premiere

Potvrdíme volbu a otevře se nám okno Encoderu se zvolenou sekvencí. Teď musíme vybrat formát výstupu a příslušnou předvolbu daného formátu. Protože se u AVCHD jako transport stream používá MPEG2, je volba “MPEG2 Blu-Ray” po rozliknutí šipky ve druhém sloupci zleva logicky tou nejlepší volbou. Ve vedlejším sloupci je dále třeba specifikovat přednastavení - pro náš účel máme dvě možnosti: “1440×1080i25 vysoká kvalita” nebo “HDTV 1080i25 vysoká kvalita”. Opět záleží, jestli jsme náš projekt začali zpracovávat anamorfně nebo v plném rozlišení. Já tedy volím “1440×1080i25″. Stačí opět rozkliknout šipku na kraji sloupce. Když klineme na vybranou předvolbu, otevře se nám okno s podrobnějším nastavením, kde tuto volbu můžeme lépe přizpůsobit naším konkrétním požadavkům. Především v záložce “video” můžeme měnit nastavení výsledného datového toku, případně má-li být počítán s konstatní hodnotou (CBR - ovšem výsledný soubor bude zbytečně velký) nebo má-li být datový tok variabilní (VBR) a přizpůsobovat se jednotlivým scénám (vyšší tok při pohybu, nižší tok při statickém obrazu). Zde jsou ještě možnosti “VBR, 1 průchod” a “VBR, 2 průchody”. Pokud bude počítač proměnný datový tok (VBR) počítat dvakrát (2 průchody), dosáhne nejideálnějšího výsledku v poměru kvalita/datový objem. Pro mé 7 minut dlouhé video ale bohatě stačí VBR s jedním výpočtem. Datový tok nechávám na hodnotách - minimum 25, cíl 30  a maximum 35 Mb/s.
Důležité je také nastavení zvuku v záložce “Audio”. Nezapomínejme, že součástí našeho videa bude také zvuk, který zabere určité nezanedbatelné byť oproti videu nepoměrně menší místo na výsledném médiu. V této fázi můžeme zvuk ponechat v nekomprimované podobě (PCM) anebo rovnou provedeme převod do objemově šetrnějšího Dolby Digital - v mém případě volím druhou možnost s datovým tokem 192kb/s. Zajímavá je pro nás v této fázi ještě záložka “Multiplexer” - tady si můžeme vybrat jestli obraz a zvuk rovnou spojíme do jednoho souboru (Multiplexing TS) nebo zda obě složky vyexportujeme zvlášť (Žádná). Já mám rád zvuk i obraz pěkně odděleně, takže multiplexovat zatím nebudu.
Toť vše, okno s nastavením můžeme zavřít. Protože jsem v aktuální předvolbě změnil nastaní zvuku, indikuje se mi v prostředním sloupci jako “Vlastní”. Že takto nastavenou předvolbu můžu libovolně pojmenovat a uložit pro použití s dalšími výtvory asi nemusím zdůrazňovat. Teď už stačí pouze vpravo dole stisknout tlačítko “Spustit frontu” a Media Encoder začne z mojí sekvence vypočítávat dva výsledné sobory - zvuk a obraz, včetně všech přechodů a titulků, které jsem v Premieře navolil. Konkrétně můj 7:14 min. dlouhý film trvá přepočítat přesně 7 minut 49 sekund, tedy celý proces běží zhruba 1:1. To není špatný čas když uvážíme, že AVCHD používá konstatní datový tok, zatímco pro potřeby Blu-ray přepočítáváme výsledný obraz z proměnným datovým tokem. Na druhou stranu ne nadarmo v útrobách mého počítače pracuje čtyřjádrový procesor :-) .

Výsledkem dosavadní činnosti jsou tedy dva soubory - názevsouboru.m2v (obraz) a názevsouboru.ac3 (zvuk v Dolby Digital). Teď z těchto dvou soborů musíme udělat Blu ray strukturu, čili musíme disk naautorizovat. Tento proces provedeme v dalším programu z balíku Adobe - Encore CS4. Uznávám, že pro tento primitivní projekt je Encore zbytečně složitý, ale pojďme se přesto v krátkosti podívat, jak funguje. Pro vytváření složitějších struktur (jak u DVD tak u Blu-ray disků) je neocenitelný!
Spustíme tedy Adobe Encore a zvolíme opět (jak jinak) volbu “New Project”. V následujícím okně nastavíme “Authoring mode” na “Blu-ray”, “Codec” na “MPEG-2″ a “Dimensions” podle toho, jestli jsme enkódovali video v anamorfním formátu 1440×1080 nebo ve fullHD 1920×1080. Po potvrzení našeho nastevní si Encore sám provede zbývající nastevení projektu.

Adobe Encore - nastavení projektu

Nyní se v záložkách pod hlavním menu vlevo nahoře přepneme na volbu “Project” a do levého horního pole naimportujeme obraz a zvuk našeho filmu. Provedeme to klinutím pravým tlačítkem myši uprostřed tohoto pole a z vyskočivší nabídky zvolíme “Import As” -> “Asset”. V adresáři, do kterého jsme si uložili náš film vybereme postupně oba výsledné soubory - tedy *.m2v a *.ac3. Encore si je načte, otestuje a vyhodnotí, zda je bude třeba ještě nějak přepočítávat. V našem případě by se vpravo vedle obou souborů mělo objevit “Don´t Transcode” - POZOR, nikoliv u “DVD Transcode Settings”, ale více v pravo u “Blu-ray Transcode Settings”!. Nyní musíme založit novou časovou osu - Timeline. Docílíme toho kliknutím pravým tlačítkem myši na název souboru s videem, rozbalením nabídly “New” zhruba uprostřed vyskočivšího menu a volbou “Timeline”. V dolním poli se nám objeví časová osa obsahující video, na které jsme kliknuli. Pod toto video přetáhneme do řádku s indikací “Audio 1″ naši zvukovou stopu. Časová osa je hotová - jako další položka se nám objevila i v levém horním poli. Když na ni v tomto poli klikneme levým tlačítkem, objeví se vpravo nahoře podrobné nastevení této časové osy - pro nás jsou důležité některé položky: u “End action” nastavujeme, co se má stát, až se časová osa přehraje. V našem případě necháme disk zastavit, tudíž zvolílme možnost “Stop”. Stejnou volbu zvolíme u “Menu Remote” - náš disk žádné menu mít nebude, proto když uživatel zvolí na ovladači tuto volbu, disk se zastaví.
Ještě si všimneme, že u ikony časové osy v levém horním poli se objevila malinká šipka - ta indikuje automatickou volbu “Set as First Play” - tato položka se po načtení disku do přehrávače spustí jako první.
Teď můžeme přejít na záložku “Build”. V pravém horním poli se nám zobrazuje podrobnější nastavení celého disku. Můžeme tu vyplnit jeho jméno, zkontrolovat položku “First Play” a volby “Override” i “Title Buton” nastavíme na “Stop”. Teď ještě náš projekt zkontrolujeme - Encore totiž obsahuje geniální funkci “Check Project” (v menu File téměř až úplně dole), která nám ověří, jestli někde nezůstal “volný konec” nebo něco špatně nadefinováno tak, že by přehrávač v některé fázi používání našeho disku nevěděl, co má dělat! Pokud kontrola proběhne bez chyb (v tomto primitivní projektu v podstatě ani nemá co najít :-) ), tak můžeme přejít k vytvoření disku. U volby “Output” si vybereme, jestli chceme pouze zapsat data do vybraného adresáře, jestli chceme vytvořit image disku nebo jestli budeme rovnou data vypalovat. Já volím vždy “Blu-ray Folder”, tedy zápis dat v příslušné struktuře do vybraného adresáře.
Hotovo - vytvořený Blu-ray disk si můžeme v počítači zkontrolovat a pokud funguje podle našich představ (a on funguje), tak můžeme data vypálit (připomínám souborový systém UDF 2.5!!!). Máme vytvořený plně funkční Blu-ray disk, který lze bez problémů přehrávat ve stolním přehrávači i v PC. 7:14 min. dlouhý film zabírá 1,4GB.

Zpracování videa - varianta 2,střih v Pinnacle Studio HD 14 a výsledkem bude Blu-ray disk

Pro zpracování krátkého domácího videa je používání programového balíku od Adobe zbytečně složité. Uživatel má podle mého názoru sice trochu širší možnosti (např. s importem grafiky z Phtoshopu po jednotlivých vrstvách lze dělat spoustu “psích kusů”), ale zase Pinnacle Studio nabízí jednodušší rozhraní a snadnější dosažení vytyčeného cíle, byť s omezenějšími manévrovacími schopnostmi. OK, nemám Studio rád, ale Blu-ray disk v něm vytvořím.
Oproti Adobu je výhodou Pinnaclu, že se všechny operace odehrávají v jednom programu. Nemusíme zbytečně volit formát našeho projektu, protože Studio si ho nastaví samo podle importovaných záběrů. Ty do časové osy jednoduše přetáhneme myší. Opět se nebudu zabývat střihem - zkrátka jsem natahal záběry do projektu v libovolném pořadí, ořezal jsem je a pospojoval je některým z tisíce pinnaclovských přechodů.
Přechodem na záložku “Export” zároveň rovnou přecházím k vytvoření finálního disku. U položky “Typ disku” nastavím “Blu-ray Disk” a “Kvalitu videa” nechám na hodnotě “Nejvyšší kvalita”. Vzhledem k tomu, že bych se rád o exportu dozvěděl trochu víc, nezbývá mi, než kliknout o něco níže na tlačítko “Nastavení”. Ne že bych se v otevřeném okně dozvěděl něco zvášť zajímavého, ale přece jen tu mám k dispozici ještě nějaké ty volby navíc. Od Pinnaclu v tomto směru holt nemůžeme čekat zázraky :-) .
Co mě zajímá nejvíc, je datový tok výsledného videa. Ten je při použití nejvyšší kvality videa nastaven na 40Mb/s. Jednak je to zbytečně moc (jasně u 7 min. dlouhého videa mi to může být fuk) a hlavně vůbec není jasné, jestli se jedná o CBR nebo VBR. Obávám se, že jde výhradně o CBR (konstatní datový tok), což je při přednastavené hodnotě 40Mb/s pro výpočet výsledného obrazu opravdu zbytečně moc. Datový tok se dá změnit překliknutím volby kvality videa na “Vlastní”, ale ani u této volby si nejsem jistý, že Pinnacle Studio umí vypočítat obraz s variabilním datovým tokem! U delších projektů to může být dost závažný problém!

Pinnacle Studio - nastavení exportu pro Blu-ray

V okně “Nastavení” je ještě důležitá oblast nadepsaná “Nastavení média a zařízení” (vpravo dole). Zde je třeba nastavit cílové médium - v tomto případě na “BD 25GB” a “Typ obrazu” - pro potřeby aktuálního projektu “BDMV (MPEG2)”. Ve vedlejším poli “Nastavení vypalování” je dobré nastavit volbu na “Vypočítat obraz disku ale nevypalovat” pro snadnější kontrolu hotového projektu v počítači.
Tlačítkem OK ukončíme nastavení a na kartě “Export” už stačí pouze kliknout na volbu “Vytvořit obrázek” (opravdu duchaplný název tlačítka na spuštění výpočtu výsledného souboru :-) ). Výsledkem je opět Blu-ray struktura, kterou lze vypálit a přehrávat na stolním Blu-ray přehrávači.
Pinnacle Studio lze samozřejmě použít pouze pro vytvoření jednoduché Blu-ray struktury - např. pro toho, kdo stříhá v Premiéře a nemá kompletní balík Adobe s programem Encore, případně mu Encore připadá zbytečně složitý. Do Pinnaclu lze rovnou naimortovat výsledný soubor *.m2v, jenom v případě audia opět Studio pokulhává - neumí totiž načíst zvuk v Dolby Digital. Zvuk z Premiéry je tedy třeba exportovat jako nekomprimované PCM. Pro vytváření disků se složitější strukturou - tj. obsahujících např. úvodní sekvenci, hlavní menu s několika volbami, další menu (např.kapitoly, nastavení s možností výběru zvukové stopy nebo titulků), hlavní film + bonusy + případná další videa (přechody mezi jednotlivými menu) atd. - je ale mnohem vhodnější Adobe Encore.

Zpracování videa - varianta 3, vytváříme AVCHD disk

Pokud natáčíme video ve vysokém rozlišení, nemusí být naše záběry distribuovány směrem ke koncovému divákovi (rodina, přátelé) nutně na Blu-ray disku! Existuje totiž varianta, kdy je možné AVCHD video (ať už sestříhané nebo v surovém stavu-ovšem správně zakódované) uložit na běžné DVD! Stačí vytvořit tzv. AVCHD disk! Na běžné jednovrstvé DVD médium (4,7GB) lze totiž uložit cca 30 minut a na dvouvrstvé médium (8,5GB) dokonce cca 64 minut videa ve Full HD! Bohužel AVCHD disk nevytvoříme pouhým kopírováním souborů z kamery, ale tento disk je třeba stejně jako Blu-ray vytvořit ve specifickém formátu s přesně danou strukturou!
Tato varinta má své nesporné výhody - jednak je to zatím cena a dostupnost DVD médií, dále jsou to širší možnosti přehrávání AVCHD disku neboť tento lze přehrát i pomocí běžných DVD mechanik v počítači, a v neposlední řadě to je zachování kvality obrazu ve vysokém rozlišení bez nutnosti použití technologie Blu-ray. Na druhou stranu musím upozornit, že pokud si chceme AVCHD disk přehrát v klidu obývacího pokoje na TV, lze tak učinit pouze pomocí stolního Blu-ray přehrávače - DVD přehrávače AVCHD disky přehrávat neumějí! Dokonce ne každý Blu-ray přehrávač umí AVCHD disk přehrát, nicméně ze strany výrobců je snaha tento formát svým uživatelům zpřístupnit pomocí upgradu firmware jednotlivých přístrojů. Další nevýhodou je nutnost použití některého ze střihových programů, které tento formát podporují. A tudíž opět nárok na poměrně vysoký výkon počítače.
Jak tedy AVCHD disk vytvoříme? Zde musím uznat, že oproti mé oblíbené Premiéře zabodovalo Pinnacle Studio Ultimate Collection 14 HD s plnou podporou formátu “AVCHD disk”. V mém případě, kdy chci na DVD uložit mé sedm minut dlouhé domácí video sestříhané v Adobe Premiere, si v Adobe Encoderu připravím stejný výsledný soubor s videem, jako v případě Blu-ray - tedy “MPEG2 Blu-Ray -> 1440×1080i25 vysoká kvalita”. Pouze zvuk je třeba nechat nastavený na PCM (kliknout na přednastavenou volbu, záložka “Audio” - viz.výše). Obojí naimportujeme do časové osy Pinnacle Studia (přetažením myší) a rovnou přejdeme na záložku “Export”. Druhou variantou je samozřejmě střih rovnou v Pinnacle Studiu bez nutnosti použití Adobe Media Encoderu (pro ty, komu na rozdíl od mě nevadí ve Studiu stříhat :-) )
Pod záložkou “Export” nastavíme “Typ disku” na “AVCHD” a rozklikneme vobu “Nastavení”. Zde můžeme upřesnit cílové médium podle použitého DVD média (4,7GB nebo DL 8,5GB) a zkontrolovat datový tok (bohatě stačí 15Mb/s v rámci vlastního nastavení, necháme-li 17mb/s - “Nejvyšší kvalita” - nic hrozného se nestane, jen na DVD uložíme o pár desítek sekund videa méně). Dále doporučuji rovnou kliknout na volbu “Vytvořit obsah disku a pak zapsat na disk” a zavřít okno “Nastavení” klinutím “OK”. Dále je třeba vložit do DVD mechaniky médium, kliknout na tlačítko “Vytvořit obrázek” a počkat několik minut, bež budou data vyexportována a zapsána.

Pinnacle Studio - nastavení pro AVCHD disk

V mém případě jde DVD bez problémů načíst ve stolním Blu-ray přehrávači, v Blu-ray mechanice v PC i v DVD mechanice v notebooku. Disk je plně funkční a obraz v plném rozlišeni 1920×1080 je ve výtečné kvalitě! Kdyby mě chtěl někdo zkoušet, zda poznám, jestli je mé domácí video přehráváno v Blu-ray přehrávači z BD-R nebo DVD, nepoznal bych to!!!
Musím uznat, že export AVCHD disku z Pinnacle Studia 14 je skvělý! Je to výborná aleternativa pro uživatele AVCHD kamer, kteří nevlastní Blu-ray vypalovačku. Jak jsem zmínil výše, podpora výrobců stolních Blu-ray přehrávačů je jedním z pozitivů použití AVCHD disku v praxi neboť zaznamenané desítky záběrů nelze uchovávat na pevném disku kamery donekonečna. A přehrávat dlouhé, nezpracované video přátelům připojením kamery k TV také není úplně nejelegantnějším řešením.

Probral jsem tedy několik zajímavých jednoduchých možností, jak zpracovat video ve vysokém rozlišení v stále oblíbenějším formátu AVCHD. Netvrdím, že se jedná o postupy, které budou pro každého těmi nejlepšími a nejdokonalejšími, ale jsou to postupy, které mám vyzkoušené a které fungují.
V některém z dalších článků popíšu možnosti, kterak vytvořit funkční DVD/Blu-ray menu s několika tlačítky s indikátorem volby a kterak vytvořit trochu složitější strukturu DVD/Blu-ray disku, než jsem vytvářel pro potřeby tohoto článku.

28 comments to Zpracování videa ve formátu AVCHD

  1. vlas
    Červenec 4th, 2010 v 8:44 pm

    Dobrý den,
    rád bych Vám poděkoval za Váš web, na který jsem náhodně narazil, při shánění informací o videu. Zakoupil jsem (jako doplněk k zrcadlovce)fotoaparát Sony NEX 5, který je schopný nahrávat full HD video 1920*1080i, ve formátu AVCHD. Celý život fotím jen statické fotky, ale v poslední době občas narazím na potřebu natočit krátké video - nic uměleckého, jen spíše dokumentační, při rodinné dovolelné. V problematice se absolutně neorientuji, ale po opakovaném prostudování Vašeho článku začínám mít pocit, že bych to snad zvládl. Mohu Vás obtěžovat s dotazem na software? Zdá se mi, že uvedené 3 programy od Adobe, bych asi neužil. Myslíte si, že Pinnacle Studio 14 pokryje veškeré moje (skromné) potřeby, či budu potřebovat ještě neco jiného? Hodlám pracovat na novém notebooku Vaio F11Z1E(core i7Q720, 8Gb RAM, grafika Gforce 330M, win 7 64bit, blu-ray vypalovačka).
    Uvědomuji si, že Vaše stránka není pro začátečníky, ale připadá mi jako nejlepší na co jsem zatím narazil.
    S díky - Vlas.

  2. admin
    Červenec 12th, 2010 v 6:08 pm

    Dobrý den,
    Pinnacle Studio 14 je poměrně komplexním nástrojem pro pohodlné zpracování videa a pro Vaše potřeby bude určitě plně dostačující. Najdete tam vše, co pro jednoduché zpracování videa potřebujete - ořezání jednotlivých záběrů, skládání na časovou osu, prolínačky, titulkování, přidání hudby a především intuitivně a jednoduše řešený export na výsledné médium (případně do vybraného formátu).
    Pokud chcete jednoduchým způsobem zpracovávat video, je určitě Pinnacle Studio 14 dobrou volbou!

  3. viggen
    Srpen 18th, 2010 v 1:17 am

    Dobrý den,
    díky za vyčerpávající informace, myslíte, že byste mohl doplnit článek o variantu 4 - vytváříme DVD disk? Kdo nedisponuje BD vypalovačkou ani přehrávačem, určitě by si rád třeba v PS 14 vyrobil z pořízených a sestříhaných AVCHD záběrů standardní DVD.
    Předem díky!

  4. Milan
    Srpen 21st, 2010 v 4:38 pm

    Nazdar. Moc zajimavy clanek a rad jsem si ho precetl. Pouze mi schazi doporucena konfigurace PC. Je na to asi mnoho nazorů, ale pro strih HD videa je vykon dost podstatný, stejne jako kvalitní graf.karta. I kdyz mám PC (core duo, 4Gb Rama, atd.,dost výkonná masinka)staré pouze dva roky a strih norm.videa zvlada spickove, u HD videa jsem narazil.Jde to, ale straaaasne zdlouhave. A navic kdyz natocim neco v 1080p, tzn.50s/s, je to jeste horsí. Jakou konfiguraci (cenove dostupnou cca 25000) muzes doporucit muzrs doporucit aby to slapalo svizne? Pouzivam Pinacle Studio 14CZ, a striham domaci video uz cca 10 let. Dik za odpoved.

  5. admin
    Srpen 21st, 2010 v 11:16 pm

    Milan - v podstatě můžu doporučit konfiguraci, kterou používám já:
    procesor Intel Core2 Quad Q9300 2,50GHz se systémovou sběrnicí 1333Mhz a 4GB RAM (2×2GB DDR3 1600MHz). 4GB RAM lze využít pouze v 64bitovém operačním systému, takže jsem právě přešel na Win 7 64 bit. Zrovna dneska jsem instaloval Adobe Premiere CS5 - testoval jsem střih HD videa 1080i a běží to úplně parádně. Nicméně doteď jsem v pohodě stříhal i ve 32bitových Win XP, které běžely na 2GB RAM.
    Co se týká grafické karty, myslím, že nic extrémního není potřeba - sám používám GeForce 9400 GT, což je celkem obyčejný standart a pro střih HD videa bohatě stačí.

  6. admin
    Srpen 21st, 2010 v 11:28 pm

    Viggen - ohledně výstupu na DVD chystám samostatný článek o sestavování finální struktury, o výstupech ze střihových programů, o přípravě menu a pod. Snad to dám brzy dohromady…
    Jen nerozumím tomu, proč chcete HD záběry v AVCHD zpětně degradovat do kvality DVD? Má potom smysl natáčet v HD rozlišení? Pokud vlastníte HD kameru, tak mi přijde jednoduší investovat cca 3-4 tis. do BD přehrávače a video ukládat na DVD jako AVCHD disk (varianta 3 :-) )

  7. viggen
    Říjen 3rd, 2010 v 5:15 pm

    To admin:
    Máte samozřejmě pravdu, nicméně nikdo z mých známých, kterým chci film dát, zatím nevlastní BD přehrávač. Potřeboval jsem tedy první verzi vypálit v DVD formátu. Podotýkám, že je to moje první seznámení se střihem a videem a protože jsem tomu věnoval slušnou řádku hodin, dovoluji si napsat ještě pár mých zkušeností, snad to těm, kteří taky začínají, trochu pomůže.
    Stříhal jsem na stroji HP dc7900 (v konfiguaci Core 2 Quad Q9400 2.66GHz, FSB 1333MHz, 4GB RAM DDR2 800MHz, ATI Radeon HD 5400) a použil jsem program Pinnacle Studio 14 HD ve verzi Ultimate. Celková délka filmu vyšla na 30 minut, přidal jsem do projektu audiodubbing a menu.
    Střih:
    Práce s klipy, trimováním, titulky a přechody je v Pinnacle skutečně jednoduchá, audiodubbing je ale bohužel velmi chudý, práce s externím zvukem a mícháním s původním je velmi titěrná, nepřesná a zdlouhavá. Jako by v Pinnacle ani nepředpokládali, že by to někdo mohl dělat. Snad v příštích verzích…
    Na konec filmu jsem potřeboval přidat 7 krátkých (2 s) sekvencí, proložených krátkým prolínáním (1 s), ale tady jsem bohužel narazil na limity Pinnaclu. Projekt se sice po delší době podařilo uložit, nikoliv však už přehrát. To prostě SW nedokázal spočítat. Opustil jsem tedy režijní záměr, sekvence smazal a vše se zase bez problémů rozběhlo. V této euforii jsem se rozhodl vyrobit menu, aby to bylo se vším všudy. Musím konstatovat, že práce s editací menu je značně komplikovaná, nepřehledná a až po dlouhých hodinách bádání jsem někde na konci manuálu našel poznámku, že na tvorbu menu lze použít metodu drag&drop. Pak už to bylo o něco jednodušší, v panelu nástrojů Video se otevře editor titulků, vybere se volba Klasický titulek přes celou obrazovku, vloží se pozadí, napíše se titulek, a tlačítkem s názvem “Tlačítka” se mu nadefinuje “Normální tlčítko”. Po zavření editoru se tlačítko jednoduše přetáhne na daný klip v časové ose. Uff.
    Vytvořil jsem 2 stránky menu, na první pouze tlačítka “přehraj fim” a “menu”. Na druhé stránce jsem začal sázet kapitoly (celkem 20) a použil jsem možnost statického náhledu klipu. Asi při 10. okně už software přestával pracovat, takže jsem opustil myšlenku mít menu s obrázky a použil jsem jen text. To se sice
    podařilo, ale jak popíši dále, i tak “rozsáhlé” je na Pinnacle moc náročné.
    Export do DVD:
    Při exportu filmu proběhlo renderování v pořádku, ale zápis snímku se ani po opakovaných pokusech nezdařil. Vždy na začátku zápisu (tam kde je menu) Pinnacle ohlásil, že disk nebyl vytvořen, neboť se vyskytla chyba. Vrátil jsem se tedy do projektu, přepracoval menu na pouhých 7 kapitol v textovém formátu a export se poté zdařil. Při zkoumání dokumentace jsem ještě přišel na 2 nastavení, které se při exportu doporučují: 1. snížit bitovou hloubku barev ve vlastnostech počítače z 32 na 16 bitů, a za 2. v nastavení exportu zaškrtnout “vždy znovu zakódovat celý film”. Toto nastevení údajně před vlastním zápisem filmu na disk ještě znovu renderuje a odstraňuje případné chyby. Obojí se mi osvědčilo, doporučuji!
    Export do AVCHD:
    První pokus s nejvyšší kvalitou (17k) se nepovedl, snížil jsem tedy bitovou rychlost na 15k, a to už se povedlo. Jenže kvalita snímku v barevném koláči na obrazovce Export videa spadla na 88%. Až po nastavení výše uvedených 2 parametrů se to podařilo v nejvyšší kvalitě.
    Export do Blue-ray:
    Rovněž se zdařil, vyzkoušel jsem jak nejvyšší kvalitu (40k), tak i vlastní (25k). Jen kvalita na barevném grafu spadla na 63%, a to při obou bitových rychlostech a při obou nabízených Typech obrazu v Nastavení (BDMV (MPEG2) i BDMV(AVC). Pokud mi někdo dokážete poradit, kde je zádrhel, budu rád.
    Závěrem tedy musím konstatovat, že Pinnacle sice HD rozlišení umí, ale limity jsou posazené zatím hodně nízko. Uvidíme, co přinesou další verze:-)

  8. Racco
    Říjen 15th, 2010 v 12:46 pm

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat, který software by jste mi doporučili pro střih videa z FULL HD kamery (AVCHD). Původní materiál má hodiny a je toho cca 60 GB. Plánovaný výstup hotového videa ja na Blu-ray. Počítač má tuto konfiguraci: procesor i7, 12 GB RAM, 1 TB HDD, graf. karta NVIDIA GTS 450, 64bit OS win 7. Zkoušel jsem Pinnacle Studio 14 Ultimate Collection, ale tento program mi pořád padal a nedokázal jsem přijít na to, čím to je. Najde se nějaké software, který dokáže pracovat s takovým množstvím dat? Potřebuji vytvořit klasicky film, tj. úvodní menu vč. kapitol, dosti MP3 ve videu, efekty atd… Dříve jsem používal pro MINI DV Ulead Video Studio, které dokázalo pracovat až s 10ti hodinami videa najednou a s tím jsem byl spokojený. Nezvládne však HD. :-(
    Díky za pomoc.

  9. admin
    Říjen 16th, 2010 v 3:00 pm

    Já momentálně používám programový balík Adobe Master Collection CS5, který mimo jiné obsahuje 64bit verzi Premiere, a jsem s ním naprosto spokojený. Speciálně kvůli tomuto balíku jsem přecházel na 64bit OS (Win 7) a na práci s HD videem je to velice znát! Nevýhodou oproti Pinnacle Studiu je sice fakt, že výsledné blu-ray vzniká za použití několika různých (ale skvěle spolupracujících) programů (Photoshop-grafika, Premiere-střih, Encoder-kódování, Encore-struktura disku, případně Soundbooth-úprava audia), nicméně člověk má při jeho tvorbě mnohem větší volnost a možnosti ovlivnit výsledek.

  10. Martin
    Prosinec 11th, 2010 v 10:02 am

    Ahoj ve spolek, chtěl jsem se zeptat na jednu podstatnou věc. Zpracování HD videa bez rekomprese, nikdo tady nepíše o problémech při zpracování ve střih. programech. Například cukání videa při panoramatickém pohybu kamery a přehrávání na pc. Nebo snad vám všem video hraje perfektně (nemluvím teď o méně výkonných PC kde video cuká atd. jen z důvodu výkonu procesoru). Prosím o radu jak zpracovat HD video bez rekomprese a jak provést kvalitní deinterlace pro pozdější přehrávání videa v zařízeních bez prokladu řádků. Moc a moc díky za informaci. Jsem z toho už hotovej mám kameru sony HDR-XR520VE a ještě jsem neviděl kvalitní obraz. Jen a pouze na displeji kamery. Předem dík

  11. Lasse
    Prosinec 27th, 2010 v 8:13 pm

    Zdravím,
    taky by mě zajímala problematika ohledně zpracování videa bez komprese.
    Mám kameru Panasonic DMC-TM700 a ta točí video AVCHD 1920×1080 50p a zatím jsem nenašel program,který by dokázal video zpracovat bez komprese.Když si video pustím z kamery přímo do TV tak je obraz super,ale každý program na stříhání,který jsem zkoušel (Pinnacle 14,Vegas 10,Edius 6,Adobe CS5) video “zničí”.

  12. admin
    Prosinec 31st, 2010 v 3:36 pm

    Martin: mohl byste blíže specifikovat,kde se Vám zpracovávané video cuká? Během střihu nebo po výstupu ze střihového programu? S podobnými problémy při zpracování HD videa jsem se zatím nesetkal. Případně zkuste nějaký Váš záběr nahrát někam na úschovnu nebo Rapidshare, zkusím ho projet mojí Premierou…
    Lasse: v postatě totéž, co u předchozího příspěvku. Ještě jsem se nikdy nestekal s tím, že by se mi záběr po natažení do střihového programu nějak zničil nebo ztratil kvalitu. Zkuste nějaký záběr nahrát někam na nějakou úschovnu nebo Rapidshare, prostě kamkoliv, odkud bych si ho mohl stáhnout. Zkusím se na to mrknout…

  13. Lasse
    Prosinec 31st, 2010 v 6:24 pm

    ukázkové video http://rapidshare.com/files/440133153/00005_50p.MTS

  14. kigen
    Leden 3rd, 2011 v 10:50 pm

    Lasse:zdravim,konecne jsem se mohl podivat jak nataci ten DMC-TM700, nadhernej obraz, tak ted zase nebudu vedet jestli jit jako amater do neho a nebo pritlacit a vzit AG-HMC151E.
    Myslim, ze za deniho svetla tam nenajdu rozdil. Jak bude chvilka hned si to zkusim prechroustat do BD. Jake tam byl nastaven datove tok a najaky pameti nahravas?

  15. admin
    Leden 4th, 2011 v 6:12 pm

    Lasse:Tak jsem konečně kouknul na to Vaše video. Když jsem Váš soubor zkusil přehrát v Win Media Playeru, tak se trochu cukal, v PowerDVD 10 šel přehrát naprosto plynule.
    Potom jsem záběr zkusil trochu zpracovat. Natáhnul jsem ho do Adobe Premiere CS5 a zkusil jsem do něj umístnit krátký cca 10s dlouhý titulek. Bohužel je pravda, že framerate 50p jako takový Premiere zpracovat neumí a bohužel JE nutná rekomprese. U Vašeho minutu dlouhého videa sice tato rekomprese trvala cca 40sekund, každopádně pro nějaký pracnější sestřih je to dost otravná a zdržující záležitost.
    Po rekompresi (video jsem načetl do projektu AVCHD 1080p25) už šlo se záběrem pracovat normálně, žádnou ztrátu kvality jsem nezaznamenal. Přidal jsem titulek, upravil jsem na jeho začátku a konci opacity a tuto upravenou část záběru jsem přepočítal. Výsledek jsem pak exportoval přes Media Encoder CS5 v nastavení MPEG2-HDTV 1080 25p HQ. Export minutového videa trval cca 1 minutu. Výsledek jde přehrát bez cukání i ve Win Media Playeru. K žádné viditelné ztrátě kvality dle mého názoru nedošlo.
    Výsledek je zde - http://www.rapidshare.com/files/440773997/videotest.zip

  16. Lasse
    Leden 4th, 2011 v 8:20 pm

    Díky za Váš čas. Video je nahráváno na vnitřní paměť kamery ve formátu 1080 / 50p : MPEG-4 AVC/H.264 28Mbps / VBR(originální formát).

  17. lenka
    Leden 20th, 2011 v 3:03 pm

    dobrý den, zaujal mě váš článek o zpracování videa ve formátu AVCHD. Máme kameru Panasonic s tímto formátem a tak se pomalučí, jak na to. Tento článek mi hodně pomohl. Moc díky.
    Chtěla bych se ještě zeptat, jak spojit video záběru ze dvou kamer s různým formátem. My máme formát AVCHD a bratr ma výstupní formát mp4. děkuji za radu

  18. mg
    Únor 7th, 2011 v 11:11 pm

    ahoj.
    uz par rokov pracujem z pinnacle, teraz som presiel z 11 na 14, koli hd videu.
    po prvych pokusoch zo sony vegas 10, som sa utvrdil, ze pre mna je skutocne najschodnejsie pouzivanie pinnacle, takze u neho hodlam ostat nadalej. v podstate nemam voci nemu ziadne vyhrady. skusal som moznost vyrobit AVCHD disk, a funguje to bez problemov. kedze vytvaram cca 8min clipy, je tato moznost pre mna idealna.
    mam ale otazku ohladne 1440 anamorfneho formatu.
    ked takto vyrobeny disk dam do prehravaca, ukaze mi rozlisenie 1440, kde je chyba?
    tocim na kameru sony CX6 do 1440 x 1080i,podla skusky vypichnutia jedneho obrazku to vyzera ze toci do anamorfneho 1440 (obrazok mal 1920 x 1080 bodov ), spracovavam v pinnacle 14, projekt mam nastaveny - nastavit podla prveho pridaneho clipu. predpokladam ze tu bude problem, ale neviem aky format mu nastavit, navolit format anamorfny som nikde nenasiel. nastavit mu hned natvrdo projekt na 1920 x 1080?
    dik.

    mg

  19. Roman
    Únor 9th, 2011 v 8:48 pm

    Dobrý večer či den, všem, prosím o radu.
    Jelikož nevlastním potřebný přehrávač na AVCHD, přehrávám video přímo z kamery přes HDMI na televizor Ful HD.
    Vzhledem k tomu, že střih videa v kameře není moc pohodlný, napadlo mě provést import do programu od Sony PMB. V něm se dají scény pohodlněji upravit.
    Nyní však nastává, alespoň pro mě, kámen úrazu. Nedaří se mi dostat tyto upravené snímky (soubory) zpět do kamery. Respektive na SD kartu je samozřejmě nakopíruji, ale kamera je nevidí.
    Lze tedy nějakým programem upravit soubory z kamery, ty tam pak (ostříhané) vrátit aby je kamera načetla a tedy i přehrála???
    Díky.

  20. Martina
    Únor 21st, 2011 v 12:27 am

    Dobrý den,

    potřebovala bych poradit. Mám Adobe Premiere a při zpracování videa mi výsledné video (exportuji do avi nebo flv) tvoří jen prostředek v přehrávači a okolo jsou tlusté černé okraje. Zkoušela jsem všemožná nastavení v projektu i při exportu, ale podařilo se mi pouze, že jsou okraje jen dole a nahoře, ale nikdy celé video bez okrajů. Jsem totální amatér:( Vůbec netuším co s tím:( Video je z foťáku Panasonic a z kamery Panasonic, ale nemíchala jsem ho. Děkuji za jakýkoliv tip.

  21. Bohuslav
    Březen 6th, 2011 v 7:31 pm

    Dobrý den, prosím o radu
    Koupil jsem fotoaparát PANASONIC FZ 100, vlastníme televizi PANASONIC. Jsem také totální amatér.Nyní natočím video ve formátu AVCHD a mohu kartu přehrát přímo v televizi. Chtěl bych videa nějakým jednoduchým způsobem zálohovat, upravovat. Bylo by možné stáhnout záznam z fotoaparátu do počítače, upravit programem PINNACLE HD 14 a záznam uložit na externí disk. Pro přehrávání záznam stáhnout z externího disku do fotoaparátu na kartu - záznam z karty přehrát v televizi? Předem děkuji za odpověď

  22. Martin
    Březen 24th, 2011 v 2:44 pm

    Dobrý den,
    pokoušel jsem se podle Vašeho návodu zpracovat video v Adobe premiere elements 9. Nastavení nebyl problém, v nabídce bylo to co být mělo, tj. AVCH 1080i25. Video se přehrává bez přepočítávání, ale vůbec mi nejede zvuk. Nevíte v čem by mohl být problém? Je potřeba doinstalovat nějaký kodek, nebo pomůže instalace Encore CS4? Díky moc.

  23. Jirka
    Březen 24th, 2011 v 9:58 pm

    Dobrý večer!
    Při zpracování videa prostřednictvím programu Pinnacle Studio 14 Ultimate se mně při pokusu o export
    na blu ray / nastavení - vypočítat obraz disku ale nevypalovat/ a následném označení souboru, kam má být obraz umístěn , na informativním poli objevil níže uvedený odkaz, po kterém je celá akce ukončena:
    c\render/solnakomoradad900f0\dvd\studiosequence\temp´.
    U tohoto projektu pak nejsem schopen tento projekt uložit ani jako soubor AVCHD HD.
    Stalo se mně to již u druhého projektu/pouze název souboru byl jiný, ale jinak stejný odkaz/. Nejsem vlastními silami toto schopen vyřešit, proto dané 2 projekty nadále uchovávám v rozpracovaném stavu.
    Předem děkuji za radu

  24. karel dokulil
    Září 26th, 2011 v 4:21 pm

    Prosím o radu: Při zpracování a úpravě formátu AVCHD v Pinaclle 14 bych pak potřeboval toto video vrátit zpět na SD kartu,abych je mohl promítat ve vysokém rozlišení v televizoru Panasovic,který má slot pro tyto karty.Existuje nějaký program ?Děkuji.

  25. Tomas
    Říjen 15th, 2011 v 4:27 pm

    Mám kameru Panasonic HDC-TM900,video natáčím 1080/50i - 17Mbps/VBR.Stříhám bezproblémově v Premiere CS5.5.1 (projekt AVCHD 1080i25(50i),přidávám titulky,semtam video přechod,úpravu zvuku,přerenderování a nakonec export do MediaEncoderu.A tam ale už není položka shodná se zdrojovým souborem (MTS),zkouším různé výstupy mpg,m2v,mp4,m4v,mxf s přibližně stejnými parametry,jako je zdroj.Máte někdo zkušenosti a radu,do jakého formátu to vyexportovat?Nepotřebuji Blu-ray ani DVD,jen to uložit do multimed.přehrávače v nejlepší kvalitě.
    Děkuji

  26. Vladimír rabák
    Květen 22nd, 2013 v 11:20 am

    Dobrý den,prosím, mám jeden dotaz. Dělám si krátká videa přes fotoaparát olympus sz-31mr. Umí dělat kvalitní nahrávky v rozlišení full hd 1920×1080. Co mi je to platné, když v pinnaclu16 mi to všechno převede do rozlišení jen 720×560 tuším. Pokud tedy vypaluji příšlušné scény na DVD. V systému AVCHD to zůstává. Lze, prosím v tomto programu na DVD vypálit mnou natočené scény ve vyšším rozlišení ?
    Děkuji

  27. admin
    Květen 23rd, 2013 v 8:52 am

    Dobrý den, DVD není určeno pro vysoké rozlišení. Pokud chcete vyrobit standartní DVD disk, který lze přehrávat na klasickém DVD přehrávači, musíte se spokojit pouze s SD rozlišením (720×576). Pokud chcete video uložit v HD kvalitě, musíte vyrobit tzv. AVCHD disk, který ale v DVD přehrávači nepřehrajete, nebo video vypálit na blu ray. Případně lze video přehrávat v HD kvalitě na TV přímo z disku, umožňuje-li to samozřejmě Vaše TV.

  28. Karel
    Březen 3rd, 2014 v 6:36 pm

    Dobrý den,
    zakoupil jsem sony HDR-PJ780
    a potřeboval bych aby přenesené soubory AVCHD (.m2ts) při přenosu z kamery (či nějak šly upravit)obsahovaly údaje data a času (nejčastěji zobrazené vpravo dole).

    konzultace se support SONY :

    Na základě našeho telefonického rozhovoru Vám píši ohledně Vašeho dotazu co se týče data a času.
    Bohužel na kameře nelze nastavit čas tak aby byl viditelný i po přenosu videa do např. do PC.
    Jediná možnost jak dosáhnout požadované funkce je využítí softwaru třetích stran.

    Ale o jaké programy se jedná nesdělil :-(

    Máte zkušenost? Můžete doporučit nějaké řešení?

    Děkuji. Velmi pěkný čánek o zpracování videa ;-).

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>